I en allt mer tävlingsinriktad värld så blir det viktigare och viktigare att sticka ut. Ett välbeprövat och vinnande koncept, för företagare, för att skilja sig från mängden är att skapa en egen grafisk profil. En tydlig grafisk profil gör att omvärlden enkelt kan identifiera avsändaren varje gång man ser en layout eller en industriprodukts särskilda utformning. Men en tydlig profil är så mycket mer än bara kommunikation i outtalad form.
Att ta fram en profil kan vara svårt – speciellt om man inte har tidigare erfarenhet av det som på fackspråk kallas branding. Det finns dock experthjälp att tillgå, som Klingit exempelvis, och dessa experter kan hjälpa dig och/eller ditt företag att ta er från anonymitet till en välkänd identitet. En identitet som tydligt syns i alltifrån era industriprodukter till er kommunikation.
Vad är branding?
Branding, i egentlig mening, innefattar allting som kommunicerar din eller ditt företags identitet. Det som man vill kommunicera kan ibland skilja sig från det som man egentligen är eller vad man kan, och det är precis här som branding kommer in för att fylla en viktig uppgift.
Ordet kommer från början från den typen av märkning av boskap som man förr i världen ägnade sig åt (innan tatuering och mikrochipp var praxis). När en ko avvek från resten av flocken så kunde den som hittade kon enkelt identifiera den som tillhörande den som märkt nötkreaturet.
Hur uttrycker ni er när ni skickar ut mail? Och hur ser det egentligen ut när man går in på er hemsida? Allt som ni uttrycker, både i skrift och i grafik, utgör er profil. Det skriftliga är för många lätt att identifiera som ett sätt att kommunicera. Men när det gäller hur ni ser ut (på hemsidan, i mail eller reklam) så är det svårare att sätta fingret på vad som är från er. Men för att förenkla det grovt kan man säga att hur ni beter er är er profil.
För att ni som företag ska bli en tydlig avsändare i kommunikation och med produkter så kan Klingit hjälpa er genom att mejsla fram en tydlig profil. Om det finns frågetecken kring branding som koncept så kan en expert på området också hjälpa till med att förklara hur och varför det är viktigt.
Experter på branding
Genom att ta hjälp av Klingit eller annan expert på profilering så kan ditt företag få tid och energi över till att ägna er åt det som ni är bra på. En branding-expert utför helt enkelt en viktig uppgift som ni behöver hjälp med.
Om man som företagare istället väljer att chansa genom att lita på sin egen förmåga att branda sina industriprodukter eller sin kommunikation så finns det en rad risker. Framförallt så riskerar man att det egna varumärket försvinner i mängden.
Att försvinna i mängden är samma sak som att vara anonym, och det kan verka onödigt att lägga ut texten om detta för att komma fram till något så uppenbart. Men om man istället tänker på saken från andra hållet – vet du hur man sticker ut från mängden på ett bra sätt?